Avia B-534 IV. serie
Československé letectvo, 1936
MLK Air BaseCVA Design
Pro MS FS2002 & CFS2 - verze modelu 1.0 ( únor 2002 )
Obsah: English version
O skutečném letadle
Technické údaje
O modelu pro FS2002
O modelu pro CFS2
Tipy pro létání
Tipy pro 2D panel
Tipy pro 3D kokpit
O autorech
Autorská práva
Podklady
O skutečném letadle:
Avia B-534 je československý stíhací letoun. První prototyp vzlétnul v roce 1933. Během let 1935 - 1939 bylo dodáno československému letectvu  přes 500 letounů. Tím se tento letoun stal hlavním československým stíhacím typem v předválečném období.
Letoun s označením "G1" ( který je předlohou pro můj model ) sloužil u 2. leteckého pluku v Olomouci a je představitelem typické kamufláže z tohoto období. 
Po obsazení Československa byla všechna letadla zabrána německou armádou a sloužila pak jako cvičná letadla u Luftwaffe. Avia Bk-534 se dokonce účastnila zkoušek přistávání na letadlové lodi. Německo využívalo za války Avie i jako vlečné stroje pro kluzáky. 
Větší počet Avií se ocitl i v Bulharsku, které v létě 1939 koupilo od Německa 78 letadel. 
Asi 100 letadel sloužilo u "Slovenských vzdušných zbraní", kde se  účastnily i bojů na východní frontě proti Rusku. Během Slovenského národního povstání v roce 1944 se pak Avie dostaly na opačnou stranu, proti Němcům. Tehdy bylo a Avii dosaženo posledního ověřeného sestřelu za 2. světové války dvouplošníkem, kdy byl sestřelen maďarský Ju52.

Avia B-534 byl jednomístný jednomotorový dvouplošník s pevným podvozkem. Konstrukce byla celokovová s částečným plátěným potahem. Byl poháněn motorem Hispano Suiza HS 12 Ydrs o maximálním výkonu 625kW ( 860k ).
Výzbroj tvořily 4 kulomety ráže 7,92mm, pod křídlo bylo možno podvěsit 6x bomby10kg, nebo 4x bomby 20kg. 
NAHORU
Hlavní technické údaje: 
Rozpětí:
Délka:
Výška:
Nosná plocha:
Výkon motoru:
Palivo:
Max. vzletová hmotnost:
Hmotnost prázdného letadla:
Max. horizontální rychlost:
Cestovní rychlost:
Stoupavost:
Stoupání do 5000m:
Dostup:
Dolet:
9,40 m
8,10 m
3,15 m
23,26 m2
625kW ( 860k )
257 l + 90 l
1980 kg
1460 kg
380 km/h
300 km/h
16 m/s
5,3 min
10 600 m
600 km

NAHORU

O modelu pro Flight Simulator 2002:
Model Avia B-534 pro MS Flight Simulator byl vytvořen v programu FS Design Studio. Obsahuje 7 vícenásobných modelů s různým stupněm složitosti - výsledkem je, že např. z větší vzdálenosti vidíte jednodušší model. 
Tento efekt se využije zvláště při zobrazování více letadel najednou - např. při online létání ( tzn. více snímků za sekundu ). 

Model má animované pohyblivé části: křidélka, výškovku, směrovku, vrtuli, točící kola a pilota v kabině.

Detailní 3D virtuální kokpit má funkční přístroje a animované pedály, knipl a plynovou páku.

2D panel je vytvořen kombinací reálné fotografie a screenshotu virtuálního kokpitu na hotovém modelu. Přístroje jsou použity z modelů z CFS2 a CFS1.


NAHORU
O modelu pro Combat Flight Simulator 2
Model Avia B-534 pro MS Combat Flight Simulator 2 obsahuje navíc *.dp soubor ( damage profile ), kde je popsáno umístění zbraní ( kulomety a bomby ) a také reakce letadla na různé druhy poškození. Při výběru letadla je možno zvolit variantu s 6 podvěšenými bombami ( 6x10kg ).
V CFS2 se také zvláště využije modelu obsahujícím 7 vícenásobných modelů - nejen při online létání, ale i při misi, kde se vyskytuje více letadel najednou.
NAHORU
Tipy pro létání ve Flight Simulatoru: 
Základ letového modelu Avie B-534 vychází z modelu A6M2 Zero z CFS2. Avia nemá velkou maximální rychlost ( 380km/h ), je to ale obratné letadlo - díky menšímu plošnému zatížení. Při startu si dejte pozor na vybočení z přímého směru - je to způsobeno velkou vtrulí. Je proto potřeba korigovat směr pomocí směrovky. Díky výkonnému motoru je možné provádět i akrobacii. Reálná letadla to asi neměla, ale ve FS2002 si můžete zapnout i kouřovou stopu jako na leteckém dni ( klávesou "I" ).
 
Chcete si zkusit upravit letový model?
Základní charakteristiky letadla je možné upravit přímo v souboru Aircraft.cfg - můžete ho otevřít pomocí Poznámkoveho bloku ve Windows.
Letový model ( soubor *.air ) je také možné upravovat pomocí 2 programů, které jsou k mání zadarmo:

FDE .... Flight Dynamics Editor od firmy ABACUS
AirEd ...Editor letové dynamiky od W.M.Rotha

NAHORU
Tipy pro použití 2D panelu:
2D panel obsahuje:

Shift+1 ... Hlavní panel
Shift+2 ... Plynová páka + ovládání vrtule
.

Doporučený ZOOM pohledu ve 2D panelu: 
Pro reálnější výhled přes 2D panel doporučuji nastavit ZOOM pohledu na 0.5, dosáhnete tak většího úhlu pohledu. 
Můžete to udělat v menu Views > View Options ...
a nebo klávesami: 1x BACKSPACEa 1x -
Chcete si upravit panel podle svých potřeb?
Pokud byste chtěli na panelu použít jiné přístroje, jde to docela snadno. Existuje velmi pěkný program CfgEdit , kde se dá panel snadno editovat. Tento program je zadarmo.
Najdete ho tady: www.cfgedit.com

NAHORU

Hlavní panel
Zjednodušený 2D je nyní obsažen přímo ve FS2002.
Zapnete ho pomocí klácesy W
Tipy pro použití 3D virtuálního kokpitu:
Do virtuálního kokpitu s přepnete klávesou S, zpátky zas Shift+S. V 3D kokpitu se můžete plynule rozhlížet do stran, nebo pohled přibližovat a oddalovat - klávesami + / - / BACKSPACE.
.
BACKSPACE Resetuje ZOOM na 1
+ Přiblíží pohled 2x
- Oddálí pohled 0.5x
Shift + Přiblíží pohled o malý krok
Shift - Oddálí pohled o malý krok
.
Máte-li na joysticku ovladač pohledů, použijte ho pro rozhlížení kolem dokola v 3D kokpitu. 
Pokud ho nemáte, doporučuji předefinovat si toto ovládání na obyčejné šipky
.
nahoru, dolu, doprava, doleva.
.
Pro rychlé pohledy do stran použijte klávesy:
1,2,3,4,6,7,8,9,  případně jejich kombinaci s klávesou 5
 
7 8 9
4 5 6
1 2 3

Ve FS2002 můžete nově posouvat s bodem pohledu pilota, podobně jako když hýbete s hlavou dopředu / dozadu, do stran a nahoru / dolů:
.
SHIFT+Enter Posune bod pohledu nahoru
SHIFT+Backspace Posune bod pohledu dolů
CTRL+Enter Posune bod pohledu dozadu
CTRL+Backspace Posune bod pohledu dopředu
SHIFT+CTRL+Enter Posune bod pohledu doprava
SHIFT+CTRL+Enter Posune bod pohledu doleva


.
NAHORU


O autorech:
Milan Lisner - 3D model letadla a kokpitu, textury, letová dynamika, design 2D panelu.
E-mail: mlk@volny.cz
WWW: www.mlk-airbase.wz.cz
Poděkování:
.
Louis Sinclair & Abacus - za FS Design Studio
Konstantin Kukushkin & Abacus - za Aircraft Animator
Joe Amodea - za multi-resolution tutorial
Mike Crosthwaite - za SDL Editor
JASC - za Paint Shop Pro
NAHORU
Autorská práva:
Co není dovoleno ( t.j. nechtěl bych, abyste to dělali ):
  • Prodávat tento model, nebo jeho části na CD-ROM bez písemného povolení autora 
  • Prodávat tento archiv, nebo jeho části na internetu bez písemného povolení autora 
  • Redistribuovat tento archiv s přidanými nebo změněnými soubory bez původní dokumentace a odkazů na původního autora.
  • Redistribuovat soubory z tohoto archivu v jiných letadlech bez uvedení původního autora
  • Co dělat můžete:
    • Pro vlastní potřebu ( domácí použití ) si s modelem můžete dělat co chcete :-)
    • Pokud byste chtěli publikovat na tento model s vlastní úpravou ( např. s novou kamufláží, letovou dynamikou, panelem a podobně ), tak pokud to bude zadarmo, můžete. 

    • Jen nezapomeňte zachovat původní dokumentaci a odkazy na původního autora. 
      Do souboru Ctimne.txt si můžete přidat popis vlastní úpravy a kontakt na sebe.
      Když mi o tom dáte vědět na můj e-mail, budu potěšen.
    • Pokud byste chtěli publikovat originální model na svojí www stránce, nezapomeňte zmínit původního autora, např. e-mail nebo odkaz na moje www stránky. A zase, když mi o tom dáte vědět na můj e-mail, budu potěšen.
    Kontakt: Milan Lisner
    E-mail: mlk@volny.cz
    WWW: www.mlk-airbase.wz.cz
    Použité podklady:
    • Avia B-534, autor Jiří Vraný, Nakladatelství MBI, 1994
    • Kniha Československá letadla I., autor Václav Němeček, 1984
    • Časopis ABC, monografie Avia B-534, J. Velc, V. Šorel
    • Časopis Modelář
    NAHORU
    CVA Design
    ( Czech Virtual Aviation )
    CVA DesignCVA Design je skupina lidí, kteří dělají česká/slovenské letadla, panely a krajiny pro Flight Simulator. Snažíme se, aby naše věci co nejvíce odpovídali reálu, takže pokud někde pod něčím uvídíte podepsanou skupinu CVA Design, tak máte zaručeno, že to bude vypadat celkem slušně.

    Domovská stránka
    CVA Design:
    flightsim.periskop.cz
    .

    MLK Air Base
    Air Base
    Doplňky a vylepšení pro letecké simulátory:
    F/A18 Korea | MS FS/CFS | Flanker 2.0 | Falcon 4.0
    Jane's F/8A-18 | Jane's USAF | Jane's IAF | Jane's ATF
    Domovská stránka
    Milana Lisnera:
    www.mlk-airbase.wz.cz
    .
    © Milan Lisner 2002