Avia
B-534 je československý stíhací letoun. První prototyp vzlétnul v roce
1933. Během let 1935 - 1939 bylo dodáno československému letectvu
přes 500 letounů. Tím se tento letoun stal hlavním československým stíhacím
typem v předválečném období.
Letoun s označením "G1"
( který je předlohou pro můj model ) sloužil u 2. leteckého pluku v Olomouci
a je představitelem typické kamufláže z tohoto období.
Po obsazení Československa
byla všechna letadla zabrána německou armádou a sloužila pak jako cvičná
letadla u Luftwaffe. Avia Bk-534 se dokonce účastnila zkoušek přistávání
na letadlové lodi. Německo využívalo za války Avie i jako vlečné stroje
pro kluzáky.
Větší počet Avií se ocitl
i v Bulharsku, které v létě 1939 koupilo od Německa 78 letadel.
Asi 100 letadel sloužilo
u "Slovenských vzdušných zbraní", kde se účastnily i bojů na východní
frontě proti Rusku. Během Slovenského národního povstání v roce 1944 se
pak Avie dostaly na opačnou stranu, proti Němcům. Tehdy bylo a Avii dosaženo
posledního ověřeného sestřelu za 2. světové války dvouplošníkem, kdy byl
sestřelen maďarský Ju52. |
|
Avia B-534 byl
jednomístný jednomotorový dvouplošník s pevným podvozkem. Konstrukce byla
celokovová s částečným plátěným potahem. Byl poháněn motorem Hispano Suiza
HS 12 Ydrs o maximálním výkonu 625kW ( 860k ).
Výzbroj tvořily 4 kulomety
ráže 7,92mm, pod křídlo bylo možno podvěsit 6x bomby10kg, nebo 4x bomby
20kg. |
NAHORU |
|
Rozpětí: |
Délka: |
Výška: |
Nosná plocha: |
Výkon motoru: |
Palivo: |
Max. vzletová hmotnost: |
Hmotnost prázdného letadla: |
Max. horizontální rychlost: |
Cestovní rychlost: |
Stoupavost: |
Stoupání do 5000m: |
Dostup: |
Dolet: |
|
9,40 m |
8,10 m |
3,15 m |
23,26 m2 |
625kW ( 860k ) |
257 l + 90 l |
1980 kg |
1460 kg |
380 km/h |
300 km/h |
16 m/s |
5,3 min |
10 600 m |
600 km |
|
NAHORU |
O
modelu pro Flight Simulator 2002: |
Model
Avia
B-534 pro MS
Flight Simulator byl vytvořen v programu FS Design Studio.
Obsahuje 7 vícenásobných modelů s různým stupněm složitosti - výsledkem
je, že např. z větší vzdálenosti vidíte jednodušší model.
Tento efekt se využije zvláště
při zobrazování více letadel najednou - např. při online létání ( tzn.
více snímků za sekundu ).
Model má animované pohyblivé
části: křidélka, výškovku, směrovku, vrtuli, točící kola a pilota v kabině.
Detailní 3D virtuální kokpit
má funkční přístroje a animované pedály, knipl a plynovou páku.
2D panel je vytvořen kombinací
reálné fotografie a screenshotu virtuálního kokpitu na hotovém modelu.
Přístroje jsou použity z modelů z CFS2 a CFS1. |
|
NAHORU |
|
O
modelu pro Combat Flight Simulator 2 |
Model
Avia
B-534 pro MS Combat Flight Simulator 2 obsahuje navíc *.dp soubor
( damage profile ), kde je popsáno umístění zbraní ( kulomety a bomby )
a také reakce letadla na různé druhy poškození. Při výběru letadla je možno
zvolit variantu s 6 podvěšenými bombami ( 6x10kg ).
V CFS2 se také zvláště využije
modelu obsahujícím 7 vícenásobných modelů - nejen při online létání, ale
i při misi, kde se vyskytuje více letadel najednou. |
|
NAHORU |
Tipy
pro létání ve Flight Simulatoru: |
Základ letového modelu Avie
B-534 vychází z modelu A6M2 Zero z CFS2. Avia nemá velkou maximální rychlost
( 380km/h ), je to ale obratné letadlo - díky menšímu plošnému zatížení.
Při startu si dejte pozor na vybočení z přímého směru - je to způsobeno
velkou vtrulí. Je proto potřeba korigovat směr pomocí směrovky. Díky výkonnému
motoru je možné provádět i akrobacii. Reálná letadla to asi neměla, ale
ve FS2002 si můžete zapnout i kouřovou stopu jako na leteckém dni ( klávesou
"I" ).
Chcete
si zkusit upravit letový model? |
Základní charakteristiky
letadla je možné upravit přímo v souboru Aircraft.cfg - můžete ho otevřít
pomocí Poznámkoveho bloku ve Windows.
Letový model ( soubor *.air
) je také možné upravovat pomocí 2 programů, které jsou k mání zadarmo:
FDE
.... Flight Dynamics Editor od firmy ABACUS
AirEd
...Editor letové dynamiky od W.M.Rotha |
|
NAHORU |
Tipy
pro použití 2D panelu: |
2D
panel obsahuje:
Shift+1 ...
Hlavní panel
Shift+2 ...
Plynová páka + ovládání vrtule
.
Doporučený
ZOOM pohledu ve 2D panelu: |
Pro reálnější výhled přes
2D panel doporučuji nastavit ZOOM pohledu na 0.5,
dosáhnete tak většího úhlu pohledu.
Můžete to udělat v menu
Views
> View Options ...
a nebo klávesami: 1x BACKSPACEa
1x - |
Chcete
si upravit panel podle svých potřeb? |
Pokud byste chtěli na panelu
použít jiné přístroje, jde to docela snadno. Existuje velmi pěkný program
CfgEdit
, kde se dá panel snadno editovat. Tento program je zadarmo.
Najdete ho tady: www.cfgedit.com |
NAHORU |
Zjednodušený 2D je nyní
obsažen přímo ve FS2002.
Zapnete ho pomocí klácesy
W |
|
Tipy
pro použití 3D virtuálního kokpitu: |
Do
virtuálního
kokpitu s přepnete klávesou S, zpátky zas Shift+S.
V 3D kokpitu se můžete plynule rozhlížet do stran, nebo pohled přibližovat
a oddalovat - klávesami +
/ - / BACKSPACE.
.
BACKSPACE |
Resetuje ZOOM
na 1 |
+ |
Přiblíží pohled 2x |
- |
Oddálí pohled 0.5x |
Shift
+ |
Přiblíží pohled o malý krok |
Shift
- |
Oddálí pohled o malý krok |
.
Máte-li na joysticku ovladač
pohledů, použijte ho pro rozhlížení kolem dokola v 3D kokpitu.
Pokud ho nemáte, doporučuji
předefinovat si toto ovládání na obyčejné šipky
.
nahoru, dolu, doprava,
doleva. |
.
Pro rychlé pohledy do stran
použijte klávesy:
1,2,3,4,6,7,8,9, případně
jejich kombinaci s klávesou 5
Ve FS2002 můžete nově posouvat
s bodem pohledu pilota, podobně jako když hýbete s hlavou dopředu
/ dozadu, do stran a nahoru / dolů:
.
SHIFT+Enter |
Posune bod pohledu
nahoru |
SHIFT+Backspace |
Posune bod pohledu dolů |
CTRL+Enter |
Posune bod pohledu dozadu |
CTRL+Backspace |
Posune bod pohledu dopředu |
SHIFT+CTRL+Enter |
Posune bod pohledu doprava |
SHIFT+CTRL+Enter |
Posune bod pohledu doleva |
.
NAHORU |
|
Milan Lisner
- 3D model letadla a kokpitu, textury, letová dynamika,
design 2D panelu.
E-mail: mlk@volny.cz
WWW: www.mlk-airbase.wz.cz |
.
Louis Sinclair & Abacus
- za FS Design Studio
Konstantin Kukushkin &
Abacus - za Aircraft Animator
Joe Amodea - za multi-resolution
tutorial
Mike Crosthwaite - za SDL
Editor
JASC - za Paint Shop Pro |
NAHORU |
Autorská
práva: |
Co
není dovoleno ( t.j. nechtěl bych, abyste to dělali ): |
Prodávat tento model, nebo jeho
části na CD-ROM bez písemného povolení autora
Prodávat tento archiv, nebo
jeho části na internetu bez písemného povolení autora
Redistribuovat tento archiv
s přidanými nebo změněnými soubory bez původní dokumentace a odkazů na
původního autora.
Redistribuovat soubory z tohoto
archivu v jiných letadlech bez uvedení původního autora
|
Co
dělat můžete: |
-
Pro vlastní potřebu ( domácí
použití ) si s modelem můžete dělat co chcete :-)
-
Pokud byste chtěli publikovat
na tento model s vlastní úpravou ( např. s novou kamufláží, letovou dynamikou,
panelem a podobně ), tak pokud to bude zadarmo, můžete.
Jen nezapomeňte zachovat
původní dokumentaci a odkazy na původního autora.
Do souboru Ctimne.txt si
můžete přidat popis vlastní úpravy a kontakt na sebe.
Když mi o tom dáte vědět
na můj e-mail, budu potěšen.
-
Pokud byste chtěli publikovat
originální model na svojí www stránce, nezapomeňte zmínit původního autora,
např. e-mail nebo odkaz na moje www stránky. A zase, když mi o tom dáte
vědět na můj e-mail, budu potěšen.
|
Kontakt:
Milan
Lisner
E-mail: mlk@volny.cz
WWW: www.mlk-airbase.wz.cz |
-
Avia B-534, autor Jiří Vraný,
Nakladatelství MBI, 1994
-
Kniha Československá letadla
I., autor Václav Němeček, 1984
-
Časopis ABC, monografie Avia
B-534, J. Velc, V. Šorel
-
Časopis Modelář
|
NAHORU |
CVA
Design
(
Czech Virtual Aviation ) |
CVA
Design je skupina lidí, kteří dělají česká/slovenské letadla, panely a
krajiny pro Flight Simulator. Snažíme se, aby naše věci co nejvíce odpovídali
reálu, takže pokud někde pod něčím uvídíte podepsanou skupinu CVA
Design, tak máte zaručeno, že to bude vypadat celkem slušně.
Domovská stránka
CVA Design:
flightsim.periskop.cz
.
|
Air
Base |
Doplňky
a vylepšení pro letecké simulátory:
F/A18 Korea | MS FS/CFS
| Flanker 2.0 | Falcon 4.0
Jane's F/8A-18 | Jane's
USAF | Jane's IAF | Jane's ATF |
Domovská stránka
Milana Lisnera:
www.mlk-airbase.wz.cz
. |
|