Let L-13 Blaník
pro MS Flight Simulator 2000 - verze 2.0 ( 6.prosinec 2000 )
MLK Air Base
CVA Design
O skutečném letadle | Technické údaje | O FS modelu | Tipy pro létání | Tipy pro panel a 3D kokpit | O autorech | Podklady English version
Let L-13 Blaník je dvoumístný celokovový větroň. Je určen k výcviku i k výkonnému létání. Při obsazení 1 pilotem je vhodný i k létání základní akrobacie.
Vývoj začal v roce 1953 a proběhl ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze - Letňanech pod vedení hlavního konstruktéra ing. Karla Dlouhého.
Prototyp byl zalétán již v roce 1956 a do konce roku 1979 bylo vyrobeno 2616 kusů. Většina z nich stále létá ve více než 40 zemích světa. Tím se řadí mezi nejúspěšnější výrobky našeho leteckého průmyslu.

NAHORU

Hlavní technické údaje: 
Rozpětí: 16.2 m
Délka: 8.4 m
Výška: 2.1 m
Nosná plocha: 19.15 m2
Max. vzletová hmotnost: 500 kg
Hmotnost prázdného letadla: 297 kg
Max. přípustná rychlost: 240 km/h
Min. rychlost: 55 km/h
Klouzavost: 1:28
Klesavost: 0.82 m/s
Max. přetížení: +5g / -2.5g

NAHORU

O modelu pro FS2000:
L13 Blaník pro MS Flight Simulator nabízí animované pohyblivé části:
křidélka,výškovku, směrovku, vztlakové klapky, brzdící klapky a zatahovací podvozek.
Letový model vychází z modelu větroně obsaženého ve Flight Simulatoru a je upraven tak, aby co nejvíce připomínal skutečného Blaníka. Při testování jsem použil také cenné připomínky pilotů skutečného Blaníka:
MUDr. Václava Pospíšila a Svatopluka Tomšů.

Toto je druhá verze Blaníka pro MS Flight Simulator a je určena speciálně pro FS2000. Má upravenou dynamiku, 16-bitové textury a průhlednou skleněnou kabinu s vymodelovaným 3D virtuálním kokpitem, ve kterém se pohybují ovládací páky . Pří pohledu zevnitř 3D kokpitu si můžete všimnout odlesků na skle kabiny, ktere přispívají větší reálnosti.
 

Tip: jak správně zobrazit v virtuální kokpit ve FS2000

NAHORU

Tipy pro létání s větroněm ve Flight Simulatoru:
Protože ve Flight Simulatoru není simulován aerovlek, je potřeba si pomoci jinými způsoby, jak dostat větroně do vzduchu. Pokusím se napovědět některé z nich.
  • Odstartjute s motorovým letadlem, vystoupejte do požadované výšky a pak si za letu změňte letadlo na Blaníka.
  • V menu vyberte položku World > Map view... a v dialogovém panelu zadejte počáteční výšku a rychlost.

  • Např. Altitude = 3000ft , Airspeed = 60Kts
  • Navijákový start můžete simulovat tím, že posadíte Blaníka na dráhu vybraného letiště, v menu World > Map view... tentokrát zadáte výšku např. o 5 stop výše, než je aktuální hodnota na zemi a zadáte vyšší počáteční rychlost, např. 150Kts. Poté vás to asi po vteřině vystřelí od země. Udržujte strmé stoupání a včas potlačte, abyste nepřešli do pádu.
Blaník je vybaven také možností navijákového startu, která vychází z toho, co vymyslel a v L+K popsal Miloš Koch. Jedná se vpodstatě o přeměnu vetroně po dobu startu na proudové letadlo. 

Takže jak odstartovat? Jednoduše. Letadlo postavíte na dráhu, a vytáhnete žlutou páku, kterou se ovládá uchycení vlečného lana - pod tímto úkonem si můžete představit připojení vlečného lana k letadlu. Následně přejděte na chviličku do SLEW módu a letadlo vyrovnejte tak, aby se jedním křídlem nedotýkalo země. Po zrušení SLEW módu letadlo chvíli vydrží ve správné poloze. V té době znovu klikněte na onu páku jako na začátku a letadlo by se mělo pomalu začít rozjíždět. Nyní můžete krásně vystoupat do potřebné výšky, přičemž maximum je 300 metrů nad zemí. V této výšce se vlečné lano automaticky vypne. Vypnutí je také smaozřejmě možné provést manuálně v jakékoliv výšce a to kliknutím na páku. 

Ještě pár poznámek: Navijákový start není možný při velkém větru, takže pokud vám to nepůjde, zkuste se podívat na to, jaký fouká vítr a případně ho zmírněte. Další věc, se kterou by mohl být problém je ten, že vám po létání s Blaníkem nepůjde nastartovat motor u ostatních letadel. Je to tím, že Blaník vypíná přívod paliva do motoru, takže musíte skočit do menu a tam přívod pod položkou Fuel zapnout.
 

NAHORU

Tipy pro použití 2D panelu a 3D virtuálního kokpitu
!! Důležitá poznámka:
Abyste měli správný úhel pohledu z kokpitu a zároveň správný výhled z virtuálního kokpitu, je potřeba před letem aktivovat aspoň jednou pohled do boku, či nahoru - např. pomocí kláves 4,7,9,6,... na numerické klávesnici.
Do virtuálního kokpitu s přepnete klávesou S, zpátky zas Shift+S. V 3D kokpitu se můžete plynule rozhlížet do stran ( Jak? ), nebo pohled přibližovat a oddalovat - klávesami + / - / BACKSPACE
Protože v 3D kokpitu jsou přístroje nefunkční, je pro vás připraven pomocný 2D panel. Aktivujete ho klávesou Shift+2 a zobrazuje 2 hlavní přístroje v dolních rozích. Shift+2 zase vypnete.
Případně si můžete zapnout pomocné textové informace Shift+Z

NAHORU

Design letadla: MLK Air Base
Milan Lisner - 3D model, textury, letová dynamika, tento dokument
E-mail: mlk@volny.cz
WWW:  mlk.sim-arena.com
Design 2D panelu:
CVA DesignPanel pro L13 Blaník je společné dílo skupiny CVA Design . Celý panel včetně jednotlivých přístrojů je dělaný podle fotek, takže skoro na 100% odpovídá reálu. Všechny přístroje by měly fungovat jako u opravdového letadla, včetně třeba zapínání 4,5V baterky pro napájení některých přístrojů.

Jiří Masník - Programování přístrojů, některé bitmapy přístrojů
jmasnik@periskop.cz

Tibor Stilz - Úprava hlavní bitmapy pro FS, příprava některých bitmap pro přístroje 
stilz@mdcr.cz

Milan Lisner - Fotka reálného panelu, úprava pohledů 
mlk@volny.cz

NAHORU

Použité podklady:
  • Monografie L13 Blaník

  • Letectví + kosmonautika, 24-26/1983
  • Plastikový model Let L-13 Blaník od firmy MODELA
  • Obhlídka skutečného letadla v aeroklubu v České Lípě

  • - s pomocí Vládi Stoje
  • Vyhlídkový let ve skutečném Blaníku
Poděkování:

Miloš Koch - za vymyšlení navijákového startu 
Dai Griffiths (Dragonflight Design) - za FS2000 and CFS Gauge Creation Tutorial
Oleg Devjatkin –  za dooSimpleSound

NAHORU

Obrázek L13 z FS20002D panel pro L133D kokpit pro L13Pilot v kabine L13
Autorská práva:
Tento archiv může být volně kopírován a distribuován za následujících podmínek:
 * Prodej nebo umístění tohoto archivu, nebo jeho částí na 
  CD-ROM není dovoleno bez písemného povolení autora 
* Redistribuce tohoto archivu s přidanými, odebranými

  nebo změněnými soubory je zakázána. 
* Redistribuce s modifikovanými texturami ( jiná kamufláž )

  není dovolena bez písemného povolení autora 
* Použití souborů z tohoto archivu v jiných letadlech

  není dovoleno bez písemného povolení autora
Kontakt: Milan Lisner
E-mail: mlk@volny.cz
CVA Design
( Czech Virtual Aviation )
flightsim.periskop.cz
CVA Design je skupina lidí, kteří dělají česká/slovenské letadla, panely a krajiny pro Flight Simulator. Snažíme se, aby naše věci co nejvíce odpovídali reálu, takže pokud někde pod něčím uvídíte podepsanou skupinu CVA Design, tak máte zaručeno, že to bude vypadat celkem slušně.
MLK Air Base
MLK Air Base
mlk.sim-arena.com
Přídavky a vylepšení 
pro letecké simulátory 
od Milana Lisnera

F/A18 Korea
MS FS/CFS
Flanker 2.0
Falcon 4.0
Jane's F/8A-18
Jane's USAF
Jane's IAF
Jane's ATF


O skutečném letadle | Technické údaje | O FS modelu | Tipy pro létání | Tipy pro panel a 3D kokpit | O autorech | Podklady
© Milan Lisner, 6.prosinec 2000