Let L-13 Blaník
je dvoumístný celokovový větroň. Je určen k výcviku i k výkonnému létání.
Při obsazení 1 pilotem je vhodný i k létání základní akrobacie.
Vývoj začal v roce 1953
a proběhl ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze - Letňanech
pod vedení hlavního konstruktéra ing. Karla Dlouhého.
Prototyp byl zalétán již
v roce 1956 a do konce roku 1979 bylo vyrobeno 2616 kusů. Většina z nich
stále létá ve více než 40 zemích světa. Tím se řadí mezi nejúspěšnější
výrobky našeho leteckého průmyslu.
NAHORU |
Rozpětí: |
16.2 m |
Délka: |
8.4 m |
Výška: |
2.1 m |
Nosná plocha: |
19.15 m2 |
Max. vzletová hmotnost: |
500 kg |
Hmotnost prázdného letadla: |
297 kg |
Max. přípustná rychlost: |
240 km/h |
Min. rychlost: |
55 km/h |
Klouzavost: |
1:28 |
Klesavost: |
0.82 m/s |
Max. přetížení: |
+5g / -2.5g |
NAHORU |
L13 Blaník
pro MS Flight Simulator
nabízí animované pohyblivé části:
křidélka,výškovku, směrovku,
vztlakové klapky, brzdící klapky a zatahovací podvozek.
Letový model vychází z modelu
větroně obsaženého ve Flight Simulatoru a je upraven tak, aby co nejvíce
připomínal skutečného Blaníka. Při testování jsem použil také cenné připomínky
pilotů skutečného Blaníka:
MUDr. Václava Pospíšila
a Svatopluka Tomšů.
Toto je druhá verze Blaníka
pro
MS Flight Simulator
a je určena speciálně pro FS2000. Má upravenou dynamiku,
16-bitové textury a průhlednou skleněnou kabinu s vymodelovaným 3D virtuálním
kokpitem, ve kterém se pohybují ovládací páky . Pří pohledu zevnitř 3D
kokpitu si můžete všimnout odlesků na skle kabiny, ktere přispívají větší
reálnosti.
NAHORU |
Tipy
pro létání s větroněm ve Flight Simulatoru: |
Protože ve Flight Simulatoru
není simulován aerovlek, je potřeba si pomoci jinými způsoby, jak dostat
větroně do vzduchu. Pokusím se napovědět některé z nich.
-
Odstartjute s motorovým letadlem,
vystoupejte do požadované výšky a pak si za letu změňte letadlo na Blaníka.
-
V menu vyberte položku World
> Map view... a v dialogovém panelu zadejte počáteční výšku
a rychlost.
Např. Altitude = 3000ft
, Airspeed = 60Kts
-
Navijákový start můžete simulovat
tím, že posadíte Blaníka na dráhu vybraného letiště, v menu World >
Map view... tentokrát zadáte výšku např. o 5 stop výše, než
je aktuální hodnota na zemi a zadáte vyšší počáteční rychlost, např. 150Kts.
Poté vás to asi po vteřině vystřelí od země. Udržujte strmé stoupání a
včas potlačte, abyste nepřešli do pádu.
Blaník je vybaven také možností
navijákového startu, která vychází z toho, co vymyslel a v L+K popsal Miloš
Koch. Jedná se vpodstatě o přeměnu vetroně po dobu startu na proudové letadlo.
Takže jak odstartovat? Jednoduše.
Letadlo postavíte na dráhu, a vytáhnete žlutou páku, kterou se ovládá uchycení
vlečného lana - pod tímto úkonem si můžete představit připojení vlečného
lana k letadlu. Následně přejděte na chviličku do SLEW módu a letadlo vyrovnejte
tak, aby se jedním křídlem nedotýkalo země. Po zrušení SLEW módu letadlo
chvíli vydrží ve správné poloze. V té době znovu klikněte na onu páku jako
na začátku a letadlo by se mělo pomalu začít rozjíždět. Nyní můžete krásně
vystoupat do potřebné výšky, přičemž maximum je 300 metrů nad zemí. V této
výšce se vlečné lano automaticky vypne. Vypnutí je také smaozřejmě možné
provést manuálně v jakékoliv výšce a to kliknutím na páku.
Ještě pár poznámek: Navijákový
start není možný při velkém větru, takže pokud vám to nepůjde, zkuste se
podívat na to, jaký fouká vítr a případně ho zmírněte. Další věc, se kterou
by mohl být problém je ten, že vám po létání s Blaníkem nepůjde nastartovat
motor u ostatních letadel. Je to tím, že Blaník vypíná přívod paliva do
motoru, takže musíte skočit do menu a tam přívod pod položkou Fuel zapnout.
NAHORU |
Tipy
pro použití 2D panelu a 3D virtuálního kokpitu |
!!
Důležitá poznámka:
Abyste měli správný úhel
pohledu z kokpitu a zároveň správný výhled z virtuálního kokpitu, je potřeba
před letem aktivovat aspoň jednou pohled do boku, či nahoru - např. pomocí
kláves 4,7,9,6,... na numerické klávesnici.
Do virtuálního kokpitu s
přepnete klávesou S, zpátky zas Shift+S. V
3D kokpitu se můžete plynule rozhlížet do stran ( Jak?
), nebo pohled přibližovat a oddalovat - klávesami +
/ - / BACKSPACE
Protože v 3D kokpitu jsou
přístroje nefunkční, je pro vás připraven pomocný 2D panel. Aktivujete
ho klávesou Shift+2 a zobrazuje 2 hlavní přístroje v dolních
rozích. Shift+2 zase vypnete.
Případně si můžete zapnout
pomocné textové informace Shift+Z
NAHORU |
Design
letadla: |
|
Panel
pro L13 Blaník je společné dílo skupiny CVA
Design . Celý panel včetně jednotlivých přístrojů je dělaný
podle fotek, takže skoro na 100% odpovídá reálu. Všechny přístroje by měly
fungovat jako u opravdového letadla, včetně třeba zapínání 4,5V baterky
pro napájení některých přístrojů.
Jiří Masník
- Programování přístrojů, některé bitmapy přístrojů
jmasnik@periskop.cz
Tibor Stilz
- Úprava hlavní bitmapy pro FS, příprava některých bitmap pro přístroje
stilz@mdcr.cz
Milan Lisner
- Fotka reálného panelu, úprava pohledů
mlk@volny.cz
NAHORU |
-
Monografie L13 Blaník
Letectví + kosmonautika,
24-26/1983
-
Plastikový model Let L-13 Blaník
od firmy MODELA
-
Obhlídka skutečného letadla
v aeroklubu v České Lípě
- s pomocí Vládi Stoje
-
Vyhlídkový let ve skutečném
Blaníku
Poděkování:
Miloš Koch
- za vymyšlení navijákového startu
Dai Griffiths
(Dragonflight Design) - za FS2000 and CFS Gauge Creation Tutorial
Oleg Devjatkin
– za dooSimpleSound
NAHORU |
|
Autorská
práva: |
Tento
archiv může být volně kopírován a distribuován za následujících podmínek: |
*
Prodej nebo umístění tohoto archivu, nebo jeho částí na
CD-ROM není dovoleno
bez písemného povolení autora
* Redistribuce tohoto archivu s přidanými,
odebranými
nebo změněnými soubory
je zakázána.
* Redistribuce s modifikovanými texturami
( jiná kamufláž )
není dovolena bez
písemného povolení autora
* Použití souborů z tohoto archivu v jiných
letadlech
není dovoleno bez
písemného povolení autora
|
Kontakt:
Milan
Lisner
E-mail: mlk@volny.cz |
CVA
Design
(
Czech Virtual Aviation ) |
flightsim.periskop.cz |
CVA Design
je skupina lidí, kteří dělají česká/slovenské letadla, panely a krajiny
pro Flight Simulator. Snažíme se, aby naše věci co nejvíce odpovídali reálu,
takže pokud někde pod něčím uvídíte podepsanou skupinu CVA Design,
tak máte zaručeno, že to bude vypadat celkem slušně.
|
MLK
Air Base |
mlk.sim-arena.com |
Přídavky
a vylepšení
pro letecké simulátory
od Milana Lisnera
F/A18 Korea
MS FS/CFS
Flanker 2.0
Falcon 4.0
Jane's F/8A-18
Jane's USAF
Jane's IAF
Jane's ATF
|
|